Anden defination (2)
En bestandig årvågenhed eller iagttagelse af ens
sanseindtryk, følelser og tanker, men uden noget bestemt
formål og uden kritisk kommentar.
»Det er en total klarhed i sindet, en bestandig åndsnærværelse,
en årvågent passiv sindstilstand, hvorunder begivenhederne
kommer og går som spejlbilleder: intet afspejles undtagen
det som er.«
Gennem den klare forståelse, som opnås i denne tilstand,
ses det, at skellet mellem den tænkende og tanken, mellem
den vidende og det erkendte, mellem subjekt og objekt er et rent
abstrakt skel.
»Det forholder sig ikke sådan, at der findes det erkendende
sind på den ene side og dets erfaringer på den anden
side. Der er blot én erfaringsproces, under hvilken der
intet er at begære som et objekt, og intet som et subjekt,
der begærer det.«
Det siges endvidere, at denne sindets non-dualisme, hvori det
ikke længere er delt mod sig selv, er samadhi. Det er en
tilstand af dyb fred, fordi der ikke længere er en frugtesløs
og stadig kredsning af sindet for at gribe og fastholde sig selv.
Tredje defination (3)
I nogle ordbøger er meditation i defineret som »Skarp
eller fortsat tænkning«, men at der ligger meget mere
bag dette udtryk, således som mysticismen bruger det.
Aspiranten må samle sin opmærksomhed om et enkelt
punkt, hvilket kan være enten en ydre genstand, en idé
eller simpelt hen et punkt i ham selv, og herved bliver han i
stand til at udelade alle andre tanker og kan med held gennemføre
sin meditation.
»Aspiranten må nu udelukke alle sanseindtryk fra den
ydre verden og vende sin opmærksomhed bort fra indtrængende
tanker og tilfældige indfald. Skønt dette aldrig
kan blive let, kan det dog lykkes ved tålmodig anstrengelse.«
Fjerde defination (4)
Meditation har den funktion, at den bygger en bro mellem livets
indre og ydre aspekter, mellem højere eller abstrakt tænkning,
ideer, inspiration, intuition og den ydre form, som disse ting
antager, når de som følge af en konkret tankeaktivitet
udformes på det fysiske plan.
Når alt kommer til alt, antyder selve konstruktionen af
ordet »meditation«, at det drejer sig om en brobyggende
proces mellem to halvdele af os selv, et formidlende hjælpemiddel
hvormed to aspekter eller adskilte faktorer kan forenes, og meditation
er midlet hvormed vi kan nå »super bevidstheden fra
vort konkrete tankeplan og bygge en brugbar kanal mellem de to.
Denne definition har meget tilfælles med en definition af
wedgwood: Meditation er en bestræbelse for, at vi i vor
vågne bevidsthedstilstand, det vil sige i vor normale sindstilstand,
kan opnå en erkendelse af overbevidstheden.
Femte defination (5)
Meditationens første mål, er at opdage ens åndelige
Selv som adskilt fra de personlige vehikler/legemer, det fysiske,
emotionelle og mentale, og bevidstheden, som er aktiv i dem ...
Det andet mål er at nå til en erkendelse af, at menneskets
åndelige Selv altid er en uadskillelig del af universets
åndelige Selv, den altgennem-trængende højeste
Herre, Sol Logos. Menneskets ånd og Guds ånd er én
Ånd, og at kende denne sandhedernes Sandhed forvandler livet.
Sjette defination (6)
De efterfølgende ret kortfattede definitioner er et udpluk
af definationer omkring meditation og skal blot tjene til at vise,
hvor forskelligt meditation defineres. Men forskellen ligger snarere
i betragtningsmåden, det vil sige den vinkel ud fra hvilken
meditation anskues, end i forståelsen af selve meditationens
natur.
Nogle definitioner lægger fx vægt på sindsholdningen
og oplevelsesaspektet, medens andre er mere centreret om den teknik,
der indgår i meditation.
Syvende defination (7)
Meditation er en klassisk måde at udvikle den receptive
holdning på. Den er en øvelse i at være stille
og opmærksom.
Ottende defination (8)
Meditation er først og fremmest en dyb passivitet kombineret
med opmærksomhed.
Niende defination (9)
Meditation er en fuldstændig tankestrøm omkring et
objekt, som man med held har koncentreret sig om. Det er ikke
en forbigående strøm som en procession på gaden,
men en flyden ind i, en fylden op.
Tiende defination (10)
Meditation er at holde sig til én tanke. Denne ene tanke
holder andre tanker borte ... Hvis ubrudt kaldes den samadhi eller
kundalini shakti.
Elvte defination (11)
Meditation er det indre menneskes uudsigelige længsel efter
det uendelige.
Tolvte defination (12)
Med meditation menes sædvanligvis dyb tænkning, alvorlig
betragtning og sindets overvejelse. Men i det åndelige rige
betyder det tillige alvorlig tænkning på og bestandig
leven i ens Ishta-Devata og Ishta-Mantra (Gud og hans navn) og
fordybelse i sin Ishta-Devatas guddommelige egenskaber.
Trettende defination (13)
Meditation er det middel, hvorved den højere bevidsthed
kontaktes. Når kontakten bliver konstant overskrides meditation,
som I forstår det. Ved den første metode arbejder
den okkulte studerende fra periferien til centret, fra det objektive
til det subjektive, fra formen til livet i formen ... Meditation
er et udtryk for den intelligens, som forbinder liv og form, Selvet
og ikke-Selvet.
Fjortende defination (14)
»Meditation fordrer et forbavsende årvågent
sind; meditation er forståelsen af livets helhed, hvori
enhver form for udspaltning er hørt op. Meditation er ikke
tankekontrol, for når tanken kontrolleres avler den konflikt
i sindet, men når du forstår tankens struktur og oprindelse,
vil tanken ikke gribe ind.
Denne forståelse af tankens struktur er i sig selv disciplin,
og en sådan disciplin er meditation.« »Meditation
er en sindstilstand, som betragter alt med en fuldkommen opmærksomhed,
alt som en helhed, ikke blot brudstykker af helheden.
Femtende defination (15)
»Meditation er ikke det samme som koncentration. Koncentration
består i at befri bevidstheden for alt, hvad der kan forstyrre
den og samle den om én ting ad gangen.
Meditation er den særlige form for koncentration, hvor opmærksomheden,
efter at være blevet befriet for rastløshed , samler
sig om Gud ... Meditation består i visse fysiske, psykologiske
og metafysiske processer, hvorved rastløshedens »støjsender«
udelukkes fra menneskenes åndelige »radio«,
som derefter kan indstilles på det Evige.
Aflsutning på definationer
Der kan uddrages visse slutninger af ovennævnte definitioner,
der ofte er ret forskellige. For det første er meditation
en mere eller mindre velafgrænset bevidsthedstilstand, hvori
der bl.a. indgår opmærksomhed, en receptiv holdning,
og hvad man kunne kalde sindssamling af en given varighed i relation
til et valgt emne.
For det andet er meditation en »teknik«, ved hjælp
af hvilken man søger at trænge dybere ind i et givet
forhold og afsløre eller afdække dets indre natur.
Meditation skal også ses som et ældgammelt og gennemprøvet
middel til udvidelse af menneskets perceptionsfelt og bevidsthed.
Endelig fremgår det af visse definitioner, at meditationens
egentlige og primære mål er at integrere menneskets
personlige og transpersonlige aspekter og forberede det til næste
trin, kontemplation, som er en fuldstændig identitet med
det valgte emne. |